FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/12/2006

Arvlåtares dispositioner innan dödsfall

hej, min man er särkullsbarn og har aldrig hatt kontakt med sin far. Fikk nå telefon fra en advokat som representerte sin nyligen avdöde fars fru. Advokaten opplyste att hans far hadde for ett par år siden skaffet ett ekteskapsförordnad der lägenheten nu sto oppfört på hans fru. Og att det nå lite eller ingenting av tillganger etter hans far. Hans avdöde far og fru har ett felles barn. Er dette rett eller finns det noe som heter laglotten, hva bör han gjöre för han skriver under bouppteckningen.

Lawline svarar

Hej, Till att börja med så innebär begreppet laglott att en bröstarvinge (till exempel en son till den avlidne) har rätt att få ut hälften av sin arvslott. (7:1 Ärvdabalken) Resten är arvlåtaren fri att disponera över genom testamente. Om ett testamente inkräktar på laglotten så finns det möjlighet för bröstarvingen att påkalla jämkning av detta (7:3 Ärvdabalken). En sådan möjlighet finns också enligt 7:4 samma lag om arvlåtaren under sin livstid gett bort egendom på ett sådant sätt att gåvan är att jämställa med ett testamente, om inte särskilda skäl talar däremot. Tydligen så finns det här en möjlighet att angripa gåvan (äktenskapsförordet blir ju här i praktiken en form av gåva). Gåvor som är till syftet att likställa med testamente är exempelvis fall där givaren inom en kort tid väntar sig att dö, eller fall där givaren kan beräkna att få ha kvar nyttan av egendomen till sin död. Om gåvan ägde rum ett par år innan han avled är det väl tveksamt om det skulle vara att hänföra till "kort" tid innan dödsfallet. Det beror lite på hans hälsotillstånd mm. Däremot kan man väl anse att han fram till sin död väntade sig ha kvar nyttan av egendomen dvs lägenheten. Vidare krävs att det kan antas att givarens avsikt med gåvan var att ordna successionen, exempelvis att han inte ville att din man skulle få ärva något. Som du ser så är det svårt att ge några raka besked, men det verkar i varje fall finnas möjligheter för din man att angripa gåvan och få ut ett värde som motsvarar hans laglott. Jag antar att uttrycket "felles barn" innebär gemensamt barn. Detta innebär att din mans arvslott blir 1/2 av hans fars kvarlåtenskap, eftersom han får dela med sin halvbror. Laglotten blir 1/2 av denna, dvs 1/4 av den sammanlagda kvarlåtenskapen (förutsatt att det bara finns två bröstarvingar). Om gåvan återgår så skall värdet av denna läggas till kvarlåtenskapen innan laglotterna beräknas. Tilläggas bör att din man måste väcka talan om en sådan återgång inom ett år från det att bouppteckningen upprättades, annars förlorar han sin rätt. Ärvdabalken hittar du http://www.lagen.nu/1958:637. Vänliga hälsningar
Rådgivare