FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/01/2013

Förkommet gåvobrev

Jag har en fastighet som är given som enskild gåva med två gåvobrev från olika anhöriga som har ägt 1/2 var. Nu har det ena gåvobrevet förkommit och jag undrar om jag ändå på något sätt kan hävda hela fastigheten som enskild egendom. (Det finns ett annat gåvobrev till min bror där det står att den andra halvan är given till hans syster (och med mitt namn och personnummer). Med vänlig hälsning Katarina Florén

Lawline svarar

Hej!

Det går att förstå din fråga på två sätt; antingen att du genom två skilda gåvobrev äger hela fastigheten eller att du och din bror genom gåva äger 50% var. I vilket fall föreskrivs det i gåvobreven att fastigheten ska vara mottagarens enskilda egendom och nu har ett av gåvobreven förkommit. Din bror har dock ett gåvobrev (vilket antingen kan förstås så att det berör fastigheten eller avser något annat). I din brors gåvobrev framgår det att du genom gåva har erhållit halva fastigheten. Det är vidare detta åsyftade gåvobreven som har förkommit.

Utan ett gåvobrev är det svårt att kunna visa att viss egendom ska vara enskild. Om detta framgår av det gåvobrev som din bror har erhållit är detta dock något som kan verka positivt. I samband med att man ansöker om lagfart för en fastighet, vilket ska ske vid ägarbyte, har man att skicka in fångeshandlingar såsom gåvobrev till lantmäteriet för att ägarbytet ska registreras korrekt i fastighetsregistret. Om du har gjort detta kan det finnas en möjlighet att de har en kopia på det ursprungliga gåvobrevet där det framgår att egendomen är enskild (du kan besöka lantmäteriets hemsida för mer information, www.lantmateriet.se).

Som tidigare nämnts så är det dock svårt att påvisa att en viss egendom är enskild och att detta följer av ett gåvobrev då det ursprungliga gåvobrevet har förkommit. Om du vill att fastigheten ska vara din enskilda egendom finns det (förutom gåvobrev) möjlighet att skriva äktenskapsförord eller förbehåll i testamente om att viss egendom ska vara enskild.

Jag hoppas att detta svar gav dig viss ledning för vilka åtgärder du har möjlighet att vidta. Lycka till!

Maria LindgrenRådgivare