FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/12/2006

Samboavtal

Min flickvän och jag överväger att köpa en lägenhet att bli sambor i. Jag kommer att betala 70% av lägenheten med egna sparade pengar, hon kommer att ta ett lån för att betala återstående 30%. Hon är rädd för att bli stående med ett lån om vi skulle separera och sälja med förlust. Jag tänkte föreslå följande för vårt samboavtal: Om lägenheten säljs med vinst delar vi vinsten 70-30. Om vi säljer med förlust, får hon så mycket som behövs för att täcka sin kvarstående skuld, och jag får resten. Verkar det rimligt? Finns det några problem med det?

Lawline svarar

Samboavtal är att rekommendera om man vill vara säker på att bostaden inte delas vid en separation. Avtalet bestämmer att sambolagens regler om bodelning inte gäller på samma sätt som ett äktenskapsförord när man är gift. Avtalsfrihet gäller varför ni kan utforma avtalet på det sätt som lämpar sig bäst för er. Det finns inga juridiska problem med din föreslagna formulering för avtalet.
Karin BorgRådgivare