FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/11/2006

Hur kan man få rätt till del i enskild egendom?

Hej! Jag och min kille funderar på att flytta ihop i ett hus som är hans enskilda egendom genom ett villkor i ett gåvoavtal från hans föräldrar. Men vi vill att jag också ska ha del i huset och att jag ska kunna köpa en del. Vi planerar nämligen att renovera en stor del av det och då vill inte jag stå för den kostnaden utan att ta del i huset. Går detta att lösa trots att det är hans enskilda egendom och vad skulle hända om vi eventuellt separerade?

Lawline svarar

Det enda sättet att lösa ert problem är att din kille säljer en del av huset till dig. Förbehållet i gåvoavtalet kan inte göras ogjort och kan inte ändras genom äktenskapsförord eller samboavtal. Det ska också tilläggas att den ersättning han får av dig för andelen i huset blir hans enskilda egendom. Dennaa kommer således inte att ingå i en eventuell bodelning vid en separation. Om du skulle köpa en andel av huset skulle du dock ha rätt till den delen du köpt av honom.
Michael WittingRådgivare