FrågaÖVRIGTÖvrigt28/08/2012

Belastningsregistret

Hej. Jag åkte fast för snatteri då jag var 18 år och fick betala böter. Vad jag gjorde var fel och sedan den dagen har jag följt lagen till punkt och pricka. Ett snedsteg helt enkelt. Jag har drömt om att bli Polis ända sedan jag var liten och skulle gärna vilja söka in till Polishögskolan. Jag har väntat med att söka in tills min notering är borta från belastningsregistret och den försvann för ett halvår sen. (Jag är 24 nu) Jag läste att Polisen har ett eget register där de kan se mitt brott ändå även om det inte finns kvar i belastningsregistret längre, stämmer detta? Nu när jag skulle fylla i ansökan så fick jag frågan om jag gjort ett brott/fått böter. Jag vill ogärna nämna snatteriet, dels för jag är en annan människa idag och dels för att jag är så otroligt rädd att bli bortvald pga detta. Samtidigt vill jag vara ärlig men jag vet inte om det i detta läget gynnar mig om jag är det. Sedan snatteriet har jag arbetat i klädesbutiker och räknat stora summor pengar, det har såklart aldrig funnits på kartan att jag skulle stjäla något av det! Vill du snälla guida mig igenom detta och berätta för mig hur jag ska gå tillväga. Tack på förhand. Mvh Tina

Lawline svarar

Hej, Precis som du verkar medveten har domen gallrats ur belastningsregistret, vilket innebär att uppgifterna som tidigare fanns i belastningsregistret har förstörts och enbart finns kvar för forskningssyften i BRÅ:s forskningsregister. Vid din ansökan till polishögskolan kommer alltså beslutet om åtalsunderlåtelsen inte att dyka upp i något annat register varken hos Polismyndigheten eller någon annan myndighet för den delen och heller inte synas på ett utdrag från belastningsregistret, utan det är upp till dig om du vill dela med dig av den informationen i din ansökan. MvH
Mitar MarjanovicRådgivare