FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet19/08/2012

DELAD LAGFART

Min man och jag som varit gifta i många år och ej har äktenskapsförord äger en fastighet sedan ca 30 år tillbaka. Min man äger ensam fastigheten och har således lagfarten.Vi önskar nu få delad lagfart-ägande. Hur gör vi och vad kommer det att kosta? Mvh

Lawline svarar

Hej, Det enklaste sättet för er att få till delat ägande av fastigheten är att din make ger dig halva fastigheten i gåva. Eftersom gåvoskatten är avskaffad utgår det då ingen skatt. Observera att om du i samband med gåvan övertar del av eventuella lån så får din del av lånen inte överstiga 85% av fastighetens taxeringsvärde. I så fall utgår nämligen stämpelskatt. Det är viktigt att veta att det finns vissa formkrav som måste vara uppfyllda för att man skall kunna ge bort en fastighet som gåva. Dessa återfinns i Jordabalken kap 4. I korthet innebär kraven att ett skriftligt gåvobrev måste upprättas. Denna skall innehålla en förklaring om hur stor andel av fastigheten som överlåts till vilken eventuell ersättning. Handlingen måste undertecknas av både dig och din man. De relevanta reglerna är Jordabalken 4:29 och 4:1, i slutet av svaret kommer jag att länka till lagtexten. Gåvobrevet måste sedan registreras hos Skatteverket. Detta kostar 275 kronor. Du kan läsa precis hur man ska göra här: http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskappartnerskap/aktenskapsregistret/gavamellanmakar.4.8639d413207905e9480002472.html När ni fått tillbaka gåvobrevet från Skv skall detta och en bestyrkt kopia av detta skickas till Lantmäteriet. Du kan läsa exakt hur du ska göra här: http://www.lantmateriet.se/upload/filer/fastigheter/inskrivning/faktablad/inskrivning_handledning.pdf Lantmäteriet tar ut en avgift om 825 kronor för att upprätta lagfarten. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Lycka till med fastigheten och hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor. Jordabalken hittar du här: https://lagen.nu/1970:994#K4 Vänligen,
Hampus SabelRådgivare