FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/07/2012

Äktenskapsskillnad, internationellt förhållande

Hej, Jag är Svensk medborgare och ingick giftemál i Sverige med en Italiensk medborgare. Vi är báda bostatta i Spanien och undrar var/vilket land jag skall ansöka om äktenskapskillnad. Vi har inga barn dock finns ett äktenskapsförord. Tacksam om svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Vilket lands domstol som är behörig regleras i detta fall av EU:s Bryssel II-förordning nr 2201/2003, som reglerar bl.a. domsrätt- och erkännandefrågor vid äktenskapsskillnad inom EU. I artikel 3 a, p 5, stadgas att ”behörighet att ta upp frågor om äktenskapsskillnad […] skall tillkomma domstolarna i den medlemsstat där sökanden har hemvist om sökanden har varit bosatt där i minst ett år omedelbart innan ansökan gjordes”. Medborgarskap ger en presumtion för hemvist i det land som medborgarskapet avser. Men den som är bosatt i en annan stat anses ha sitt hemvist där, om bosättningen med hänsyn till vistelsens varaktighet och omständigheterna i övrigt måste anses stadigvarande. Ett objektivt och ett subjektivt rekvisit måste vara uppfyllt för att en person ska anses ha ändrat sitt hemvist. Det objektiva innebär att personen ska ha ändrat sin vanliga vistelseort, så att denne i fortsättningen normalt vistas i det nya landet. För att det subjektiva rekvisitet ska anses vara uppfyllt måste personen ha för avsikt att kvarstanna i det nya landet, om inte för alltid eller tills vidare så i vart fall för en mycket lång tid. Förutsatt att ni under en längre period varit bosatta/haft er hemvist i Spanien är det således spansk domstol som du ska vända dig till. Med vänlig hälsning
Angelica HageRådgivare