FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/11/2006

Makes arvsrätt

ang. basbeloppsregeln. Min mor har testamenterat samtliga tillgångar till mig. Jag är enda bröstarvinge och alla hennes tillgångar är hennes enskillda.Mor o far har både skrivit äktenskapsförord och inbördes testamente. Min far har inga tillgångar. Far o mor är gifta. Nu har mor avlidit. Har min far då rätt till att ta de 4 basbeloppen ur min mors ENSKILDA TILLGÅNGAR eller gäller det bara för giftorättsgodset? Kan komunen blir jävig i frågan då min far anses behöva en god man. Verkar som komunen vill komma åt tillgångarna också genom att påverka en god man att INTE avsäga min fars rättigheter trots att det var hans vilja när han var vid sina fulla sinnen.

Lawline svarar

Hej! Enligt 3 kap. 1 § 2 st. ÄB gäller att den efterlevande maken alltid har rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidna maken få egendom till så stort värde att den tillsammans med egendom som den efterlevande maken erhöll vid bodelningen eller som utgör den makens enskilda egendom uppgår till fyra basbelopp. Denna regel är absolut och går inte att ta sig runt genom testamente. När det gäller kommunens inblandning så har den ingen möjlighet att få några pengar överhuvudtaget. Arvet kommer att tillfalla din pappa och inte kommunen. Därför har jag svårt att se någon jävssituation.
Love Wilén-ÖrnulfRådgivare