FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet09/06/2012

Samägande av fastighet mellan makar

Min man och jag har en stor villa tillsammans. Han har 75 % och jag 25 % i lagfarten. I ett senare äktenskapsförord har han 60 % och jag 40 %. Bör vi ändra även i lagfarten? Vi börjar bli till åren. Om en av oss skulle bli dement och oförmögen att fatta beslut - kan då den andre sälja huset? Kan vi skriva en fullmakt? Vi har båda särkullbarn och ett gemensamt barn.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Om din man exempelvis skänkt 15 procentenheter av sin äganderätt i fastigheten till dig och att det är det som återges i äktenskapsförordet så skall denna förändring av ägandeförhållandet ändras även i lagfarten. Ditt fång kan förvisso likväl vara giltigt (under förutsättning att det uppfyller övriga krav som ställs vid överlåtelse av fastighet) men lagfatren skall hållas uppdaterad. Vid samägande av fastighet måste båda parter vara överens om samtliga beslut rörande fastigheten, även försäljning, se 1 § lag (1904:48 s.1) om samäganderätt. En konstruktion med fullmakt är tänkbar, under förutsättning att den hjälpbehövande maken är i stånd att teckna en sådan med bindande verkan när fullmakten skrivs. Fullmakten måste alltså i så fall tecknas innan maken i fråga har hamnat i det tillstånd att han/hon är oförmögen att fatta beslut. Om en av er blir exempelvis dement och därigenom helt oförmögen att fatta beslut rörande sin egendom kan ni även ansöka om en föraltare för denne. Ansökan görs hos rätten, se föräldrabalken 11 kap. 7 §. Förvaltarskapet kan vara generellt och avse all den hjälpbehövandes egendom eller specifikt och bara avse just den aktuella fastighten. Förvaltaren och den andre maken kan sedan efter förordnandet gemensamt besluta om försäljning av fastigheten. Om förvaltaren och den andre maken inte kan enas om försäljning kan var den en av dem istället påkalla försäljning vid offentlig auktion, se 6 § lag (1904:48 s.1) om samäganderätt. Lagtext Föräldrabalken: https://lagen.nu/1949:381 Lag om samäganderätt: https://lagen.nu/1904:48_s.1 Vänliga hälsningar
Malin AxelssonRådgivare