FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/10/2006

Ekonomiska aspekter vid äktenskapsskillnad

Min make äger ensam huset vi bor i. Jag studerar och har därför inte betalat mer än viss mat och kläder till vår dotter. Vi har ett äktenskapsförord om att var och en äger sina saker. (Jag har inte så mkt eget då han haft Ikeakonto och köpt det mesta.) Jag äger en bil med skuld på. Om jag skiljer mig nu, hur ser det ut ekonomiskt för mig? Vi har varit gifta i 6 år. det finns ju någon regel om 5 år, men jag minns inte riktigt hela denna regel. Kan ni hjälpa mig? Jag undrar också hur man gör rent ekonomiskt under det halvår då man har äktenskapsskillnad.

Lawline svarar

Hej. Äktenskapet innebär att vardera maken får giftorätt i den andres egendom. Den egendom som den andra har giftorätt i, kallas giftorättsgods. Normalt är all makes egendom ”automatiskt” giftorättsgods, men giftorätt kan uteslutas genom att egendomen omvandlas till enskild egendom till följd av bland annat äktenskapsförord (Äktb 7 kap 2 §). Femårsregeln Du talar om är förmodligen jämkningsregeln i Äktb 12 kap 1 §. Den innebär att om förmögenhetsläget före bodelning är mycket ojämt kommer parterna att göra en ansenlig vinst respektive förlust vid äktenskapets upplösning. Ena maken har då möjlighet att behålla mer av sitt giftorättsgods. Äkt 12 kap 1 § kan komma ifråga främst vid upplösning av kortare äktenskap. Någon tidsgräns anges inte men man tänker sig en successiv 20%-ig tillväxt under äktenskapets fem första år. Regeln kan som sagt bara användas av den maken som har mest giftorättsgods. Den är utformad med huvudsakligt syfte att förhindra att en make skiljer sig till pengar i oskälig omfattning och den tillämpas mycket restriktivt. Det finns även en möjlighet i Äktb 12 kap 3 § att jämka ett äktenskapsförord, om det framstår som oskäligt gentemot ena maken att tillämpa det. Även denna regel skall tillämpas mycket restriktivt. Jag förutsätter att Du menar under det halvår man har betänketid. Äktenskapsskillnad skall föregås av betänketid i vissa fall (Äktb 5 kap). Det går inte att svara på hur det ser ut ekonomiskt i just ert fall, men några allmänna ekonomiska aspekter är följande: Tidpunkten för värdering av tillgångar inför en bodelning skall ske dagen för talans väckande, men egendomen skall värderas på bodelningsdagen (med vissa undantag). Fram till bodelningen har makarna redovisningsplikt för egendom samt vissa andra skyldigheter. Se äktenskapsbalken http://lagen.nu/1987:230. Jag hoppas Du är nöjd med svaret. Vänligen,
Sannah WeigerRådgivare