Vad som ingår i konkurs

Min dotter med sambo äger en fritidsfastighet med lika stort ägande. Sambon är egen företagare. Nu planerar dom giftemål. Om sambons firma går i konkurs, kan kronofogden mäta ut hela fastigheten och övrig gemensam egendom? Eller är min dotters del tryggad? De har båda lån på fastigheten. Bör de skriva äktenskapsförord för att förhindra utmätning av huset? Om jag har förstått saken rätt så är min dotters ägande i huset tryggad så länge de ej har gift sig.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Huvudregeln i ett samboförhållande är att det gemensamma bohaget och bostaden utgör samboegendom och är alltså sådant som det ska delas lika på. Här rör det sig däremot om en fritidsfastighet, vilket inte kan likställas med den gemensamma bostaden (så länge de inte bor där permanent). Halva fritidsfastigheten kommer alltså att tillhöra din dotter oavsett. Med utgångspunkt i att din dotters sambo bedriver näringsverksamheten i enskild firma, så medför konkursen att hans personliga ekonomi dras in i hanteringen. Då har man inte med kronofogden att göra, utan istället anlitas en konkursförvaltare. Vad som kommer hända då är att konkursboet, med konkursförvaltaren som företrädare, kommer att samäga fastigheten med din dotter istället för hennes sambo. Då konkursförvaltaren är intresserad av att betala av konkursboets skulder, kommer han antagligen att begära försäljning enligt lagen om samäganderätt. Din dotter har då två alternativ: att köpa den andra andelen av fastigheten eller att hela fastigheten försäljs. Din dotter får naturligtvis ut halva köpesumman, men fastigheten finns ju inte kvar. Om din dotter och hennes sambo skulle gifta sig skulle de kunna skriva äktenskapsförord där huset skrivs upp som hennes enskilda egendom. Om nu hennes sambos firma skulle gå i konkurs kan fastigheten återvinnas till konkursboet, men bollen ligger nu hos konkursförvaltaren istället som måste begära återvinning. Det säkraste kortet är dock att din dotter köper ut sin sambo från fastigheten. Då kan den inte ingå i en eventuell konkurs. Vad gäller övrig gemensam egendom i ett samboförhållande kan det som kallas bohag komma att ingå i konkursen. Bohag är lösöret i ett hem och innefattar alltså inte bilar och liknande. Det här kan också skrivas över som enskild egendom i ett äktenskapsförord. Däremot gäller samma sak angående återvinning här, och det är även en svår situation för din dotters sambo som vid en eventuell separation inte skulle äga något om allt var överskrivit på din dotter. Hoppas du fick svar på din fråga. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare