FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/10/2006

Vad kan äktenskapsförord innehålla?

Kan man i äktenskapsförord reglera så att det tillskott av köpeskillingen av fast egendom som ena maken har gjort till följd av vinst vid tidigare försäljning blir enskild egendom? Båda makarna står som ägare till fastigheten. De 200´000 kronorna som är aktuella i det här fallet är uppbundna i fastigheten. Tacksam för svar,

Lawline svarar

Hej! Man kan i princip fritt bestämma vad ett äktenskapsförord ska omfatta. Det kan antingen beröra all egendom hos ena maken eller viss bestämd egendom etc. Äktenskapsförordet får dock inte innehålla några villkor som att äktenskapsförordet endast ska gälla vid skilsmässa eller vid andra specifika situationer. Det måste alltså vara villkorslöst och utan tidsbegränsning. Att säga att en viss andel i fastigheten ska vara ena makens enskilda egendom är således möjligt. Antingen kan ni skriva att ni vill att de 200 000 kr ska vara enskild egendom, eller att en viss procent ur fastigheten, som motsvarar tillskottet, ska vara enskild egendom. Resterande del kan utgöra giftorättsgods. Äktenskapsförord regleras i 7 kap 3 § ÄB, http://www.lagen.nu/1987:230. Mvh,
Anna BergmanRådgivare