FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/10/2006

Äktenskapsförord och särkullbarns rätt

Ksn man i efterhand ändra ett äktenskapsförord och skriva in enskild egendom för att förhindra plundring av särskullsbarn?

Lawline svarar

Hej. Du undrar om man i efterhand kan ändra ett äktenskapsförord. Jag förutsätter att du menar under det bestående äktenskapet. Ett äktenskapsförord häver man genom att upprätta ett nytt äktenskapsförord. I Äktenskapsbalken 7 kap 3 § stadgas det att genom äktenskapsförord kan makar eller blivande makar bland annat bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem skall vara enskild egendom. Äktenskapsförordet skall upprättas skriftligen och undertecknas av makarna. Det förutsätter sålunda att makarna är överrens om att upprätta ett nytt äktenskapsförord. Det skall även registreras hos tingsrätten. Du beskriver din oro för att särkullbarnen skall ”plundra” boet. Jag förutsätter att du menar efter att deras förälder avlider. Vid en bodelning mellan makar görs en hälftendelning av allt giftorättsgods i boet, dvs. all egendom förutom den som genom t.ex. ett äktenskapsförord gjorts till enskild. På det sättet kan man således undanhålla egendom från bodelningen. Bröstarvingarna har dock alltid rätt (enligt lag) att få ut sin laglott, som är hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer dem. Jag hoppas du är nöjd med svaret. Jag råder dig att anlita en jurist för ytterligare hjälp i ärendet. Se Äktenskapsbalken http://lagen.nu/1987:230. Vänligen,
Sannah WeigerRådgivare