FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/03/2012

Giftermål i sig påverkar inte äganderätten

Hej! Jag undrar hur det blir med huset, som min sambo äger helt själv nu, om vi gifter oss. Vi vill ha det rättvist så jag vill ta över halva lånet och halva huset. Ska jag då köpa in mig i huset eller hur blir det när man är gifta?

Lawline svarar

Hej, Oavsett om ni är gifta eller ej ska huset anses tillhöra den som betalt för det. Att äganderätten till huset inte förändras genom ett giftermål kan utläsas av äktenskapsbalkens (ÄktB) 1 kap. 3 §. Där stadgas nämligen att ”var make råder över sin egendom och svarar för sina skulder”. Vill man alltså vara gemensam ägare till ett hus, så som du vill, bör man köpa in sig i det. Dock bör tilläggas att denna ovan nämnda ”egendomsskillnad” – alltså att var make råder över sin egendom – endast gäller under ett äktenskaps fortbestånd. Vid en eventuell skilsmässa anses nämligen bostad och bohag istället tillhöra båda makarna, oavsett vem som betalat för det. All egendom, som inte gjorts till någon makes enskilda genom exempelvis ett äktenskapsförord eller testamente, ska vid en skilsmässa betraktas som ”giftorättsgods” och delas lika mellan makarna (se ÄktB 7 kap. 1 och 2 §§). Så av rättviseskäl, som du nämner, kan du absolut köpa in dig i sin sambos hus för att bli gemensam ägare till detta (eftersom du inte automatiskt blir ägare till huset genom att ni gifter er). Vid en eventuell skilsmässa har det dock ingen betydelse vem av er som stått för kostnaderna. Huset kommer då alltid att ses som ert gemensamma och delas lika (med undantag för om ni har upprättat ett äktenskapsförord som säger att huset är endast den enes enskilda egendom). Äktenskapsbalken hittas här: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare