FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/10/2006

Enskild egendom genom testamente

Räcker det att skriva ett testamente där man anger att det våra barn ärver efter oss skall vara enskild egendom? Vad händer vid en eventuell skilsmässa hos dem om man är gift eller sambo? Avlider?

Lawline svarar

Hej! Om ni i testamentet skriver att det era barn ärver ska vara enskild egendom så kommer det att vara enskild egendom även om de gifter sig eller blir sambo. Vid skilsmässa eller bodelning enligt sambolagen utgör det fortfarande barnets enskilda egendom och ska inte ingå i delningen. Ifall era barn dör kommer den enskilda egendomen ingå i barnets kvarlåtenskap. Lagen respekterar viljan hos en testator. Det går bara att återinföra giftorätt av den enskilda egendomen genom äktenskapsförord om testatorn har medgivit det. Däremot hindrar inte föreskriften att man får sälja eller på annat sätt förfoga över den enskilda egendomen som man har mottagit. Om det särskilt har föreskrivits i testamentet att egendomen inte ska få överlåtas av mottagaren är dock även det förbjudet. Men i detta fall ska man komma ihåg att en bröstarvinge alltid har rätt att få sin laglott i egendom som han fritt kan förfoga över, se 7:5 ÄB (http://www.lagen.nu/1958:637 ). För egendom som träder istället för enskild egendom så finns det en tolkningspresumtion att även detta, surrogatet, ska vara enskild egendom. När det gäller avkastning av enskild egendom så presumeras den däremot bli giftorättsgods, se 7:2 ÄktB, http://www.lagen.nu/1987:230#K7P2 . Jag skulle råda er att tydliggöra i ert testamente hur ni vill ha det. Mvh,
Anna BergmanRådgivare