FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis20/01/2012

Gallring ur belastningsregister

Hej, Jag har en fråga. Under de senaste dagarna har jag försökt ta reda på hur urgallringsprocessen i brottsregistret går till. Jag blev dömd 2009 för ringa narkotika innehav utav cannabis, ringa narkotikabrott samt rattfylleri. Jag vet att det är påföljden som bestämmer tiden i registret men det jag inte riktigt förstår är hur det ligger till i mitt fall. Jag fick betala dagsböter vilket är den mest vanliga proceduren men jag tror att jag fick villkorlig dom. Jag har inte kvar domslutet hemma. Min fråga är enligt följande: Hur länge finns jag kvar i brottsregistret? Tack på förhand! Mvh: Sebbe

Lawline svarar

p. Hej och tack för din fråga. Uppgifterna om brotten du dömts för finns polisens belastningsregister (även kallat brottsregister). Gallringen ur belastningsregistret sker, som du säger, vid olika tidpunkter beroende på vilken påföljd som dömts ut för brottet. p. I ditt fall bestäms gallringen enligt Lag om belastningsregister 17 §. Har du dömts till dagsböter gallras uppgiften ur belastningsregistret fem år efter domen. Om du har dömts till villkorlig dom gallras uppgiften tio år efter domen, eller fem år efter domen om du vid tidpunkten för brotten var under 18 år. Detta gäller under förutsättning att du inte begår nytt brott innan tiden för gallring. p. Du kan vända dig till tingsrätten där du blev dömd och begära att få ut domen på nytt. Domar är offentliga handlingar, vilket betyder att varje svensk medborgare har rätt att begära ut handlingarna från domstolar enligt offentlighetsprincipen (Tryckfrihetsförordningen 2 kap. 1 §). p. Lag (1998:620) om belastningsregister - https://lagen.nu/1998:620 Tryckfrihetsförordning (1949:105) - https://lagen.nu/1949%3A105 Med vänliga hälsningar,
Saba RazaviRådgivare