FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/12/2011

Del av lägenhet är att se som enskild egendom

Hej, jag har en fråga angående giftorätt och enskild egendom. Jag och min fru gifte oss och efter det fick hon en lägenhet i gåva av sin far i enskild egendom. Denna lägenhet är nu såld och vi har gemensamt köpt en större och dyrare lägenhet. Alla pengar från försäljningen av gåvolägenheten och mer därtill användes. Vi har inte skrivit något äktenskapsförord. Det jag undrar över är vad som nu räknas som giftorätt och vad som räknas som enskild egendom?

Lawline svarar

Hej, I äktenskapsbalken (ÄktB) finner du svaret på din fråga. Det föreskrivs nämligen i ÄktB 7 kap. 1 § att allting som inte utgör enskild egendom är giftorättsgods. I samma lags 2 § stadgas sedan vad som utgör enskild egendom och således inte är giftorättsgods. I 2 § 2 p. nämns att sådant som make fått i gåva av någon, med villkor om att detta ska utgöra makens enskilda egendom, utgör just enskild egendom. Dessutom stadgas i samma bestämmelses 6 p. att sådant som ”träder i stället” för enskild egendom också är att anse som enskild egendom. Vad som gäller i ditt fall är således att din fru äger en viss del av den nya lägenheten, i form av enskild egendom, genom att hon använt sin fars gåva för att betala en del av lägenheten. Hennes enskilda egendomsdel i den nya lägenhet utgör lika stor del som hennes fars pengar utgör av det totala beloppet ni betalat för lägenheten. Utgör hennes fars pengar exempelvis hälften av det totala beloppet, äger hon också hälften av lägenheten i form av enskild egendom. Detta innebär att vid en eventuell skilsmässa skulle din fru få ensamrätt till denna del av det totala lägenhetsvärdet – medan resten av värdet skulle ses som giftorättsgods och delas lika mellan er. Äktenskapsbalken hittar du här: https://lagen.nu/1987:230 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare