Barnbarns rätt till arv

Hej. Min Morfar dog för 5 år sedan och för några dagar sedan så gick även Mormor bort. Enligt Arvslagen så kommer ju deras 3 barn (Vi kallar dom A, S och B) att få ärva, anledningen till att jag skriver detta är att jag är barn till S och undrar om jag har rätt till att ärva någonting? Mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Regler om arv och testamente återfinns i Ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637). Huvudregeln inom svensk arvsrätt är att kvarlåtenskapen ska fördelas jämnt på den avlidnes barn (i lika stora arvslotter). Förutsatt att din mor fortfarande lever har du som barnbarn ingen rätt till arv efter din mormor. Skulle däremot din mor ha avlidit före din mormor träder du i din mors ställe och har då rätt till den del av arvet som skulle tillfallit din mor (2 kap. 1 § 2 st. ÄB) (istadarätt). Med vänlig hälsning, Emil Görrel
Emil GörrelRådgivare