FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/09/2006

Särkullsbarns arvsrätt till bostadsrätt

Hej! Vi är ett gift par som båda har särkullsbarn. Vi bor i en bostadsrättslägenhet. I det fallet någon av oss avlider, hur beräknas värdet av bostadsrätten?

Lawline svarar

Hej! Värdet av bostadsrätten beräknas enligt marknadens efterfrågan. Jag antar dock att Ni menar hur bostadsrätten fördelas vid eventuell bodelning. Om Ni är gifta, och inte har något äktenskapsförord utgör lägenheten giftorättsgods, och kommer att ingå i en bodelning. Då ni har särkullsbarn, har dessa om deras "riktiga" förälder dör, rätt att få en laglott ur bodelningen. Denna laglott är hälften av deras del i det totala boet. Om Ni inte har andra medel kan Ni bli tvungen att belåna eller sälja lägenheten om särkullsbarnen inte uppskjuter utfåendet av sin laglott till båda föräldrarna är döda (riktig förälder respektive styvförälder). Rätten till laglott går inte att påverka genom testamente, utan kan endast bli eftergiven av arvingen själv. Hoppas detta hjälpte!
Rådgivare