Uppskov med vinsten från en bostadsrätt

Min hustru och jag har äktenskapsförord, och enligt detta äger vi allt vi medförde i boet. Jag är på detta sätt ensam ägare till bostadsrätten vi bor i. Nu planerar vi att köpa ny och dyrare bostad, och vill att den nya bostaden ska stå helt och hållet på min hustru. Finns det sätt att undvika att betala vinstskatten på försäljningen av nuvarande bostad, trots att ägandeförhållande av den gamla och den blivande bostaden är olika?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Vid försäljning av en äkta privatbostadsrätt med vinst uppstår en kapitalvinst. Denna vinst är skattepliktig enligt 46 kap. Inkomstskattelagen (IL).Detta innebär att du måste ta upp 22/30 av denna vinst till beskattning (46 kap. 18 § IL). Skattesatsen är sedan 30% på detta belopp (65 kap. 7§ IL). För att undvika kapitalvinstbeskattning finns möjlighet till uppskov med vinsten. Denna möjlighet ges i 47 kap. IL. Uppskov innebär att du inte behöver beskatta vinsten direkt utan den skjuts framåt i tiden. Istället utgår varje år en schablonskatt på den uppskjutna vinsten med cirka 0,5% (47 kap. 11b § IL). Förutsättningar för att få uppskov med skatten är att du vid försäljning av din bostadsrättt (ursprungsbostad) köper en ny bostad (ersättningsbostad) som du sedan bosätter dig i (47 kap. 2 § IL). Uppskov medges upp till ett tak på 1.450.000 kronor. För att få uppskov med hela vinsten upp till taket krävs det att ersättningen för din nya bostad överstiger eller är lika med ersättningen du fick när du sålde din bostadsrätt (47 kap. 7 § IL). I mitt följande svar har jag förutsatt att det är du som står som ensam ägare till din bostadsrätt och din fru som står som ensam ägare till den nya bostaden. I och med att du inte köper ersättningsbostaden (då du inte kommer att stå som lagfaren ägare och istället är det din fru som äger hela den nya bostaden) uppfyller du inte de villkor i 47 kap. 2 § som krävs för att få uppskov med beskattningen av kapitalvinsten. Du kan alltså inte få uppskov med vinsten och på så sätt undvika beskattning. För att du ska kunna få uppskov krävs det att du äger en del av den nya bostaden. För att du ska få uppskov med hela din vinst upp till taket krävs det att ersättningen för din del av den nya bostaden överstiger eller är lika med ersättningen du fick för din bostadsrätt. Här hittar du inkomstskattelagen: https://lagen.nu/1999:1229 Har du fler frågor eller det är något du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga. MVH Sebastian
Lawline RådgivareRådgivare