Gemensam skuld och skilsmässa

Hej! Jag och min man har begärt skilsmässa. Under äktenskapet har vi köpt ett billigt hus på landet och fått lån för att renovera det för ca 1,1 miljon (köpesumma 125 000kr). Vi står båda som ansvariga för lånen, säkerhet är huset. Renoveringen är inte färdigställd (min ex var hantverkare och planerade att göra själv, tröttnade) huset är idag värt betydligt mindre än hypotekslån och byggkredit. Jag är mer solvent än min ex man. Efter att huset är sålt (eller någon av oss har köpt ut den andre) vad händer med rest-skulden? Kan banken tvinga mig att stå kvar på hela lånet fast vi skiljer oss och gör bodelning? Jag skulle ju helst se att vi kan gå skilda vägar..

Lawline svarar

Hej! När ni skiljer er ska bodelning ske enligt 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB). Då ska allt ert giftorättsgods beräknas, dvs. man ska räkna ut vad var och en av er äger och även vad ni tillsammans äger och då räknar man som huvudregel med att vad ni äger tillsammans äger ni häften var av. I 11 kap. 1 § ÄktB anges detta som att era andelar i boet ska beräknas. I bodelningen ska bara giftorättsgods tas med och inte vad ni var och en äger som enskild egendom p.g.a. exempelvis äktenskapsförord, att ni fått ett arv som enskild egendom eller en gåva som enskild egendom, detta framgår av 10 kap. 1 § ÄktB och 7 kap. 4 § ÄktB. Det finns även vissa bestämmelser i 10 kap. ÄktB där det framgår att varje make från bodelningen exempelvis få ta undan sina egna kläder, personliga presenter m.m. När man räknat ut vad var och en av er äger som är giftorättsgods och därmed ska vara med i bodelningen ska från var makes andel räknas bort de skulder denna make har enligt 11 kap. 2 § ÄktB. Här kommer skulden på 1,1 miljon på huset delas på hälften som om ni hade halva skulden var och detta dras bort från era respektive andelar. Så här kommer ni ju var och en rent faktiskt få täckning i egendom för skulden. Vad ni var och en har kvar efter skulderna dragits av kommer sedan läggas ihop och delas på hälften så ni går ut ur bodelningen med lika mycket värd egendom enligt 11 kap. 3 § ÄktB. Så den rest- skuld du talar om ska ni egentligen stå hälften var för om inte en av er tar på er den för att kunna få ut mer egendom ut bodelningen. Vad ni har för avtal med banken vet jag inget om utan det enda jag kan rekommendera dig där är att tala med dem, de brukar inte vara omöjliga och om ni har en bodelningshandling där det framgår att din före detta make har täckning för skulden i egendom så borde ni kunna få dela på skulden eftersom den ju från början ändå var gemensam. Men mitt tips är att prata med en familjejurist som kan sätta sig in i just era ekonomiska förhållanden och utifrån dessa göra en rättvis bodelning (en sådan kan säkert er bank hjälpa er att komma i kontakt med) och prata med er bank och förklara läget så borde de kunna dela upp skulden på ett bra sätt er emellan. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare