FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/09/2006

Vid vilken ålder är man "byxmyndig"?

När är man enligt svensk lag numera byxmyndig? Med andra ord får ha sexuellt umgäng med vem man vill? Förut vet jag att det var 15, men hur är det idag?

Lawline svarar

Hej! Ordet ”byxmyndig” är ett slanguttryck som används för att beskriva den ålder då en person lagligen får ha sexuellt umgänge. Detta bygger dock på ett missförstånd, då det inte finns någon sådan åldersgräns i Sverige. Lagstiftningen handlar istället om en nedre åldersgräns för personer, som en straffbar person (över 15 år) får ha sexuella kontakter med. Den gränsen är precis som tidigare 15 år, eftersom man fram tills dess räknas som barn i svensk lagstiftning. Lagens syfte är att skydda barn från att bli utnyttjade av vuxna eller betydligt äldre personer, men har däremot inte till syfte att hindra personer under 15 år från sexuellt umgänge. Två minderåriga kan därför ha ömsesidiga och frivilliga sexuella relationer utan att bryta mot lag eller riskera någon rättslig påföljd. (6 kap. 4-10 §§ brottsbalken) Jag hoppas att Du fått svar på Din fråga! Vänliga hälsningar
Rådgivare