FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/04/2011

Testamente och laglott

Hej! Jag är ett särkullsbarn. Min far va omgift och hade ett barn i sitt nya äktenskap. Frun går bort och en månad senare dör min far. DE hade äktenskapsförord som sa att lösöret var fruns enskilda egendom. Min far har skrivit testamente på att jag ska endast erhålla min laglott resten skall gå till min halvsyster. Är detta rätt? kan jag bestrida testamentet? Har jag en möjlighet att få testamentet upphävt.

Lawline svarar

Hej, Av svensk lag (Ärvdabalken 1958:637) följer att alla över 18 år kan, genom ett testamente, förordna om sin kvarlåtenskap. Din far har genom sitt testamente lagligen satt den legala arvsordndingen åt sidan. Hans kvarlåtenskap ska fördelas i enlighet med hans vilja och den ska i möjligaste mån respekteras. Som barn och bröstarvinge till din far är du berättigad till minst din laglott. Din far har alltså haft rätt att fritt förfoga över sin kvarlåtenskap så länge det inte inkräktat på din laglott. I och med att testamentet föreskriver om din rätt till laglott inkräktar det inte på din minimirätt och således är din fars vilja enligt min mening i enlighet med lagens uppställda krav.
Rådgivare