FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/09/2006

Hur blir arv enskild egendom?

Hej, Jag är gift sedan två år. Jag och min fru har två gemensamma barn (3 och 5 år). Min fru har ytterligare barn (14 år) efter ett tidigare förhållande. Vi har inte skrivit något äktenskapsförord. Min fråga gäller arv som jag i framtiden kommer att få av mina egna föräldrar. Kommer ett sådant arv att ingå i Giftorättsgodset och därmed till viss del att tillfalla 14-åringen då jag själv dör? Om jag vill att detta ska tillfalla mina egna barn, ska vi då upprätta ett äktenskapsförord där vi skriver att "Arv blir enskild egendom"?

Lawline svarar

Hej, Om ni inte har skrivit något äktenskapsförord blir arvet giftorättsgods. Det finns dock ett undantag, dina föräldrar kan i ett testamente skriva att egendomen skall vara din enskilda vilket innebär att det då inte blir giftorättsgods. Se 7 kap 2 § Ärvdabalken http://lagen.nu/1958:637 . Annars är det enda alternativet att skriva ett äktenskapsförord om att detta arv skall vara enskild egendom, 7 kap 2 § Ärvdabalken. Eftersom din frus ”egna” barn inte har någon arvsrätt efter dig tillfaller därför arvet endast dina barn vid din bortgång. Observera att dessa inte får ut sitt arv förrän din fru går bort om ni är gifta vid din bortgång. Med vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare