FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/08/2006

Skydda bostad köpt för arvsförskott vid skilsmässa?

Förskott av arv, köp av bostad Vad gäller om följande situation skulle uppstå? Jag är idag gift och jag ska eventuellt få ett förskott på ett arv i form av kontanta medel. Vad händer med detta belopp om pengarna används vid köp av bostadsrätt eller hus och vi sedan skulle komma att skilja oss där den införskaffade bostaden säljs? Går det att undanta arvet från en bodelning? Och vad händer med beloppet/arvet om vi säljer bostaden och den antingen har stigit eller sjunkit i värde?

Lawline svarar

En möjlighet är att du och din make skriver ett äktenskapsförord där arvsförskottet och eventuellt surrogat från förskottet utpekas som din enskilda egendom. I bodelning delas bara giftorättsgods och alltså inte den enskilda egendom som du använt förskottspengarna till. En annan möjlighet att göra egendomen enskild är om arvlåtaren särskilt anger att egendomen skall vara enskild. Om bostaden som du använt pengarna till stiger i värde spelar detta ingen roll, bostaden som sådan är i sådana fall surrogat för arvet och en god placering gör inte att överskottet blir giftorättsgods. För lagregler kring hur man gör egendom enskild, se äktenskapsbalken 7:2-3§§ http://www.lagen.nu/1987:230.
Daniel SvenssonRådgivare