FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt17/09/2006

Testamente till fördel för fd fru

Våran Pappa upprättade ett testamente 92 då han bode med en sambo på en gård i Jämtland, de gifte sig 97 & skildes 99 papa hade då äktenskapsförord och hon fick då inget. Pappa köpte bostadrätt och avled nu Aug 06. I testamentet står det att hon skulle ha gården allt bohag där och 1/3 av lösegendom! Gården såldes när de skildes 99 så det är inget som stämmer i det testamentet. Har hon nu rätt till det som står i tetamentet trots att de hade äktenskapsförord hon vill dessutom ha 1/3 av lägenheten!

Lawline svarar

Hej! Enligt ärvdabalkens 12 kap 4§ är ett testamente skrivet till fördel för maka/make utan verkan om äktenskapet är upplöst vid testators död. Dvs det din pappa testamenterat till sin fd fru kommer inte att tillfalla henne.
Magdalena ÅhlbergRådgivare