Kusiners arvsrätt och nyttjandeätt genom testamente

Jag har inga barn, syskon eller föräldrar. Kusiner finns, men måste man skriva testamente till dem? Om jag vill att en fritidsfastighet ska få nyttjas helt av en exmake och hans familj - men sedan ärvas av mina kusiner efter hans död, var hittar jag lagrum och formuleringar kring detta? Om det över huvud taget är möjligt?

Lawline svarar

Hej, Arv och testamente regleras i ärvdabalken, ÄB. (https://lagen.nu/1958:637) Har en arvlåtare vid sin död inte gett några besked om hur dennes kvarlåtenskap ska uppdelas görs denna fördelning utefter vad som följer av lag. Enkelt förklarat är det då de "närmaste" släktingarna som i första hand kommer att ärva. Däremot har inte kusiner arvsrätt. Detta framgår av 2 kap. 4 § ÄB som säger att ingen annan än de som nämns i 2 kap. 1-3§§ ÄB har arvsrätt. När en avliden efterlämnar endast kusiner som närmaste släktingar kommer kvarlåtenskapen att tillfalla Allmänna arvsfonden, enligt 5 kap. 1 § ÄB.För att kusiner ska kunna ärva måste arvlåtaren förordna om detta genom testamente. Vad gäller fritidsfastigheten är ett alternativ att genom testamente föreskriva att en testamentstagare skall erhålla nyttjanderätten till egendomen medan en annan testamentstagare får äganderätten till den. Äganderätten kan även vara "flytande" och avgöras vid en senare tidpunkt, som i ditt fall att äganderätten skall tillfalla en kusin vid nyttjanderättshavarens död. Detta finns reglerat i 12 kap. 2-9 §§ ÄB För hur ett testamente, enligt de angivna kriterierna, ska utformas skulle jag råda dig att vända dig till en verksam jurist. Hälsningar,
Mathias GunnervaldRådgivare