Den legala arvsordningen och vårdnadsfrågor m.m.

Jag har ensam vårdnad om C, pappan bor utomlands o har aldrig varit närvarande. Aldrig träffat eller brytt sig om C... Om något skulle hända C går halva arvet till pappan el faller allt mig?

Lawline svarar

Hej! Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). Enligt 2 kap. 1 § ÄB ärver arvlåtarens bröstarvingar (dvs. arvlåtarens barn) i första hand. Om arvlåtaren inte har några barn ärver arvlåtarens föräldrar kvarlåtenskapen, se 2 kap. 2 § ÄB. Arvsreglerna gäller oberoende av vem av föräldrarna som har vårdnaden om barnet. Ej heller beaktas arvlåtarens personliga relation till arvingen. Märk väl att arvlåtaren kan sätta den legala arvsordningen ur spel genom ett testamente. Personer under arton år kan dock inte upprätta ett testamente, förutom under vissa i lagen angivna förutsättningar, se 9 kap 1 § ÄB. I ditt fall innebär det ovan anförda att du ärver halva kvarlåtenskapen efter C. Pappan ärver resterande del. ÄB hittar du här: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen,
Jens LidénRådgivare