Omfattas en enskild firma av bodelningen?

Vi har skiljt oss min man o ja. Han har enskild firma. Ska ja vara med och dela den vid våran skiljsmässa? Hur verkar detta vid bodelningen som ej är klar ännu?

Lawline svarar

Hej! Vid äktenskapsskillnad ska makarnas egendom delas lika så länge den är giftorättsgods. I 7 kap 1 § äktenskapsbalken stadgas att egendomen är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, se https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1 här. Har ni inte förordnat genom äktenskapsförord eller annars genom arv, gåva eller testamente att firman ska vara enskild egendom så har du och din make rätt till halva värdet vardera. Den enskilda firman ska då alltså ingå i bodelningen. Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare