Solidarisk gäldenärs ställning vid beslut om skuldsanering respektive ackorduppgörelse.

Hej. Har sedan 17 år tillbaka gemensamma skulder med min tidigare hustru som jag kallar (A) där vi båda har stått som solidariskt betalningsansvariga. För något år sedan har (A)sökt och beviljats en uppgörelse med våra geldenärer om att betala en fast summa i 5 år och sedan är hennes del av skulden betald. Detta har dom däremot inte biviljat mig utan jag betalar fortfarande en månatlig summa som dras från min lön och går direkt till kronofogden. Jag har nu fått reda på att trots att (A) fått en uppgörelse och inte längre står kvar som solidariskt betalningsansvarig i Kronofogdens register, kvarstår hela skulden, och jag beläggs med räntorna även på den del altså 50% av skulden som hon har en uppgörelse om. Min fråga är altså, kan man göra en uppgörelse med den ena parten och sedan låta den andra parten även betala hennes del? Plus räntor? Är inte detta en dubbel debitering? Tackar på förhand.

Lawline svarar

Hej, Först och främst måste vi klarlägga att solidariskt betalningsansvar innebär att samtliga gäldenärer bär fullt ansvar för att skulden blir betald. Man är alltså inte ansvarig för endast sin del av skulden utan borgenären kan välja att vända sig till vem som helst av gäldenärerna och kräva betalning för hela skulden. Det är sedan upp till gäldenärerna att sinsemellan göra upp eventuella regressanspråk. När du pratar om A:s betalningsuppgörelse med sina borgenärer på en 5 års plan så framgår det inte riktigt om det rör sig om ett beslut om skuldsanering (från Kronofogdemyndigheten) eller en privat uppgörelse från A:s sida med sina borgenärer. Det är en markant skillnad mellan de båda då en skuldsanering löser A från sitt betalningsansvar för skulden efter att de 5 åren är till ända, medan solidariska gäldenärer fortfarande är betalningsansvariga för den kvarvarande skulden. Givetvis skall de betalningar som A gör dras av från skulden, men det finns inte längre någon regressrätt för de kvarvarande gäldenärerna. Skulle man däremot ha gjort en privat uppgörelse med sina borgenärer, ett så kallat frivilligt ackord så kan man inte som borgenär sedan kräva återstoden av skulden från en annan solidarisk gäldenär för samma skuld. Ackordet innebär en slutreglering av skulden där borgenären efterger en del av beloppet, för samtliga gäldenärer. Vad gäller räntor så löper den avtalade räntan på skulden tills skulden är slutreglerad om ingenting annat avtalats eller beslutats genom exempelvis en avbetalningsplan med sänkt/fryst ränta eller ett beslut om skuldsanering. Det är därför svårt för mig att besvara din konkreta fråga utan att veta vilken sorts uppgörelse din fru har, men som sagt vid ett skuldsaneringsbeslut har era borgenärer rätt att fortsätta kräva dig på pengar tills skulden är betald. Det blir ju inte en dubbel debitering då du som solidarisk gäldenär svara för hela skulden gentemot borgenären. Jag hoppas att jag har kunnat vara till lite hjälp! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare