FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/03/2010

Studieskulder vid bodelning

Frågan gäller bodelning vid skilsmässa. Den ena parten har studieskulder, den andra parten har betalat sina studieskulder under äktenskapet utan att berätta detta. Vad gäller vid bodelning?

Lawline svarar

Hej! Vid bodelning med anledning av skilsmässa är utgångspunkten att man först från makarnas respektive giftorättsgods avräknar deras respektive skulder (av 7 kap 1-2§§ Äktenskapsbalken framgår att giftorättsgods = all makes egendom som inte genom äktenskapsförord eller villkor i testamente eller villkor i gåva gjorts till så kallad "enskild egendom" och därigenom inte ska inkluderas i bodelning, se https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1). Därefter läggs vad som är kvar på respektive sida samman för att slutligen delas lika mellan makarna (detta framgår av 11 kapitlet 1-3§§ Äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K11P1S1). Ett undantag härifrån gäller för en makes skulder som är hänförliga till dennes enskilda egendom (enligt 11 kap. 2§ 2st Äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K11P2S2). Dessa ska istället i första hand avräknas mot just den enskilda egendomen, och får först om denna inte räcker till, avräknas från makens giftorättsgods. Om du till exempel äger ett hus som genom äktenskapsförord är din enskilda egendom, får du inte avräkna ett bolån däri mot ditt giftorättsgods som ska gå till delning med din make (endast om värdet på huset inte skulle räcka till för att täcka skulden får du använda giftorättsgods). I ert fall handlar det dock om studieskulder, och även om det kan verka underligt är dessa inte att anse som ”skulder hänförliga till enskild egendom” utan är skulder som får avräknas mot ert respektive giftorättsgods innan sammanläggning vid bodelningen (11 kap 2§ Äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K11P2S1). Att din make redan tidigare betalat av sin studieskuld med sitt giftorättsgods får således ingen praktisk effekt på era andelar i bodelningen eftersom du har rätt att avräkna din skuld på ditt giftorättsgods innan det går till er ”sammanlagda pott”. *Följande exempel kan illustrera en förenklad situation av det hela:* *Din makes egendom (Giftorättsgods):* Värde 200 000 kr Inga skulder eftersom studieskulder på 200 000 kr redan betalats av under äktenskapet *Du:* Giftorättsgods: 500 000 kr Studieskulder: 200 000 kr Egendomsvärde som skall medtagas i bodelningen från din sida: 300 000 kr *?* Ert giftorättsgods ska nu lägga samman: 200 000 kr + 300 000 kr = 500 000 kr *?* Och sedan delas lika mellan er: 500 000 kr /2 = 250 000 kr Hade din fru inte betalat av studieskulderna tidigare hade hon alltså haft rätt att avräkna dem vid er bodelning, så slutresultatet hade blivit detsamma. Vänliga hälsningar
Carl-Henrik BrännbergRådgivare