FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/03/2010

Jämkning av bodelning?

Bodelning efter 8 års äktenskap och fick ett arv strax innan skilsmässoansökan.Två barn 19 och 15. Maken har god ekonomi och vi har hus, båt mm Kan jag ansöka om jämkning och hur gör jag, vem kan jag kontakta, bodelningsman vid tingsrätt el familjejurist?

Lawline svarar

Hej, Huvudregel vid bodelning efter äktenskapsskillnad är att allt giftorättsgods (dvs. all egendom som ej är enskild enligt tredjemans villkor eller äktenskapsförord) skall delas lika mellan dig och maken. I Äktenskapsbalkens 12 kapitel 1 § finns dock ett undantag till huvudregeln. Här stadgas att i den mån det med hänsyn till äktenskapets längd men också makarnas ekonomiska förhållanden samt omständigheterna i övrigt är oskäligt att en make vid bodelning skall lämna egendom till den andra maken skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda maken får behålla mer av sitt giftorättsgods, se https://lagen.nu/1987:230#K12P1S1 Regeln skall i första hand träffa de kortvariga äktenskapen, det skall inte vara möjligt att ”skilja sig till pengar”. Om du och din make går in i bodelningen med olika nettoförmögenheter kan den ekonomiska utjämning som följer av likadelningen i ett visst fall vara oskälig mot dig som den mer förmögne i äktenskapet Självfallet måste skillnaden i egendomsinnehav vara påtaglig för att man skall kunna tala om att likadelningen är oskälig. Sammanfattningsvis är regelns syfte alltså till för att den mer förmögna i äktenskapet inte skall behöva avstå oskäligt mycket egendom till den andra parten efter kortvarigt äktenskap. Därav är jag tveksam till om jämkningsregeln kan bli tillämplig i ditt fall. Men om du och din man inte kan enas och du vill gå vidare i ärendet om jämkning bör du ansöka hos tingsrätt om att en bodelningsförrättare skall tillsättas för att hjälpa till och reda ut tvisten, se https://lagen.nu/1987:230#K17P1S1 Med vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare