Yttre lösöre enligt sambolagen

Hej Vid en bodelning i Sambolagen, är det skillnad mellan "inre lösöre" & "Yttre lösöre"? Skall yttre lösöre delas också eller ska det undantas? Med yttre lösöre menar jag som ex. gräsklippare, utemöbler, cyklar, parabol

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bodelning enligt sambolagen inkluderar sambors gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, 3 § SamboL (http://lagen.nu/2003:376). Vad som räknas som sambornas bohag regleras vidare i 6 § SamboL, där det står att möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre inkluderas. Egendom som används uteslutande för ena sambons bruk inkluderas dock inte. Detta stadgande exkluderar då yttre lösöre, men någon definition av vad det innebär ges varken i lag, förarbeten eller i rättspraxis. Det enda som nämns i förarbetena är att motordrivna fordon inte inkluderas i bodelningen, så bilar, båtar och husvagnar är undantagna. Detta har lämnat rättsläget oklart om ifall gräsklippare osv. ska ingå i en bodelning och man kan argumentera både för att det ska ingå och att det inte ska det.

Om man använder en ändamålsenlig tolkning av lagen ska lösöre som man använt för den normala skötseln av det gemensamma hemmet inkluderas, så det är inte orimligt att gräsklipparen och parabolen ska ingå i bodelningen. Cykeln däremot kan tänkas vara anskaffad för att enbart den ena sambon ska använda den och i så fall utgör den inte samboegendom enligt 6 § 2men SamboL.

Detta har som sagt ännu inte prövats av högsta domstolen och rättsläget är oklart. Man får göra en skälighetsbedömning utifrån rekvisiten i lagen och kan förhoppningsvis komma överens utan tvistigheter.

Matilda HellströmRådgivare