Yttrandefrihet

SVT gjorde ett inslag där de lätt en person intervjuas, och berätta och avslöja om den information som han har, om att människorna som håller sig till Göteborgs centrum på lördagar som delar ut blanketter och broschyrer om Islam och pratar med folk om Islam, faktiskt arbetar med ISIS rekrytering, som SÄPO inte har någon information om. SVT valde att utan att kontrollera hans uppgifter att publicera detta inslag utan att ens låta dessa människor som personen syftar på intervjuas. Jag misstänker att reportern gjorde detta avsiktlig, då hon vid två tillfällen vägrar svara på min fråga varför hon inte intervjuade dessa människor som personen syftar på, för att på så sätt kontrollera dessa uppgifter. Kan man anmäla henne och hänvisa henne till någon paragraf? typ t ex PuL.

Lawline svarar

Hej!

Jag är inte säker på att jag förstår din fråga rätt, men jag uppfattar det som att SVT baserat på någon annans intervjuer gjort ett inslag utan att själva intervjua dessa personer. Inledande kan nämnas att yttrandefriheten som regleras dels i regeringsformen, tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen är mycket långtgående.

Personuppgiftslagen (PuL) begränsar hur man får använda personuppgifter och har som syfte att skydda människor från att deras personliga integritet kränks när personuppgifter behandlas. Jag kan inte tänka mig att SVT i sitt inslag på något sätt har släppt eller på annat sätt haft anledning att undersöka eller föra fram dessa individers personuppgifter varav jag inte kan tänka mig att lagen är tillämplig i detta fall.

I 2 kap. 1§ regeringsformen uttrycks den grundläggande rättigheten att i tal, skrift och bild meddela upplysningar och åsikter. Begränsningen av det fria ordet är sådant som strider mot ''tydlig lag''. Se 2 kap. 20-21 §§ regeringsformen. Det brott som framförallt gör sig gällande vid användandet av yttrandefriheten och begränsar den är förtal. 5 kap. 1§ brottsbalken. Kraven för att brott ska anses ligga för handen är att man utpekat någon som klandervärd eller brottslig i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnat att utsätta denne för andras missaktning.

Jag kan inte utifrån din fråga se att ett sådant brott skulle ha begåtts. SVT har ingen skyldighet att basera sina inslag på egna intervjuer eller på något sätt kontrollera sina uppgifter. De kan dock stå till svars om deras inslag skulle utgöra exempelvis förtal. Med reservation för att jag inte har tillgång till all fakta och inte har sett inslaget, kan jag dock inte se att detta skulle vara för handen.

Att nämna är även att inslaget förmodligen har utökat grundlagsskydd genom yttrandefrihetsgrundlagen, då det rörde sig om ett inslag. Bedömningen ska då ske genom reglerna i yttrandefrihetslagen och ett utökat skydd föreligger. Jag går dock inte in mer långtgående på detta då jag som angivet ovan inte ser anledning att anta att ett brott har begåtts.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare