Yrka ogiltigförklaring av uppsägning alt. avskedande enligt LAS

Jag har blivit uppsagd från mitt jobb på företag X på grund av personliga skäl. Har inte fått någon varning och ingen har sagt något till mig. Fick hem per brev om det. Är heller inte med i facket. Vad ska jag göra? Behöver hjälp.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Nedan kan du läsa ett kortfattat svar på dina funderingar för att sedan kunna ta ställning till om och hur du vill fortskrida i ärendet.

Uppsägning på grund av personliga skäl

En uppsägning på arbetsgivarens (AG) initiativ måste vara sakligt grundad, se 7 § 1 st lag om anställningsskydd (1982:80) (LAS) se https://lagen.nu/1982:80 Saklig grund kan föreligga antingen p g a arbetsbrist eller personliga skäl.

Praxis har utformat tre krav för att uppsägningen på grund av personliga skäl ska vara sakligt grundad.

- AT ska ha misskött sig. Misskötsel föreligger när AT har brutit mot sitt anställningsavtal (AA), oavsett om det sker avsiktligt eller utanför AT:s kontroll. Exempel på misskötsel är samarbetsproblem, olovlig frånvaro, illojalitet m.fl.

- AT ska ha varit medveten om att han eller hon misskött sig och att detta inte accepteras. Med andra ord får inte en uppsägning p g a personliga skäl komma som en överraskning eller upplevas som omotiverad. Exempel på ett vanligt förekommande sätt är att medvetengöra AT genom varningar.

- AT ska genom misskötseln ha gett upphov till skada. Det ska vara fråga om en faktisk skada som är av betydelse för AG, det omfattar alla typer av skador ekonomiska som immateriella.

Utöver detta ska även arbetsgivaren beakta omplaceringsskyldigheten och tvåmånadersfristen, se 7 § 2 och 4 st LAS.

Sammanfattningsvis tycks inte din AG i vart fall utifrån informationen som framkommer i din fråga ha efterlevt regleringen i LAS. Dessutom tycks det enligt min uppfattning snarare vara fråga om ett avskedande än en uppsägning,18 § LAS.När AG bryter mot LAS föreligger det dels möjlighet att begära om att ogiltigförklara uppsägningen/ avskedandet, dels grund för att begära skadestånd, se 34 & 38 §§ LAS. Vidare är det viktigt att vara medveten om preskriptionstiden i arbetsrättsliga ärenden, önskar man att begära om att ogiltigförklara en uppsägning eller ett avskedande måste man göra det senast två veckor från att uppsägningen/ avskedandet skedde, se 40 § 1 st LAS.

Du är välkommen att återkomma med följdfrågor i ärendet. Lycka till!

Bästa hälsningar,

Essie MalkocRådgivare