FrågaFAMILJERÄTTAdoption19/01/2018

Vuxenadoption och samtycke

Hej!

Jag har inte haft någon kontakt med min biologiska far på snart 8år. Någon som däremot funnits där för mig (närmare 20år) och nu även mina barn är min styvfar. Därför funderar vi på att han ska adoptera mig, han har inga egna biologiska barn själv så detta är något som skulle betyda mycket för honom. Hur blir arvsbiten isåfall gällande min biologiska far? Blir jag arvslös från honom då? Måste jag träffa honom för att få papper påskrivna? Jag är bosatt med min familj på Malta, min styvfar är bosatt i Sverige, försvårar det ärendet? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arvsrätten vid adoption

Vid en adoption gäller den grundläggande principen att ett adopterat barn likställs med ett biologiskt barn (4 kap. 8 § föräldrabalken). Det innebär att du kommer ärva din styvfar som om han vore din biologiska far. Du kommer dock inte ärva från din biologiska far. Du blir alltså arvlös från din biologiska far men får istället ärva från din styvfar.

Biologiska föräldrars samtycke vid vuxenadoption

Vid vuxenadoption krävs inget samtycke till adoptionen från de biologiska föräldrarna (4 kap. 5 a § 1 st. föräldrabalken). Men det krävs tillstånd av domstol för att adoptera (4 kap. 1 § föräldrabalken). För att få tillstånd måste den som vill adoptera ansöka om det. När denna ansökning ges till domstolen ska kontaktuppgifter till de biologiska föräldrarna till personen som ska adopteras skickas in. Anledningen till det är dels att de biologiska föräldrarna ska höras av rätten, om det kan ske, dels att de biologiska föräldrarna måste veta att de biologiska banden upphör med tanke på exempel arv (4 kap. 10 § 3 st. föräldrabalken).

Bosättning

Vart du är bosatt ska inte försvåra en adoption men en domstol ska pröva om det är lämpligt att adoptionen genomförs (4 kap. 6 § föräldrabalken). Tillstånd får ges endast om:

- adoptionen är till fördel för barnet

- sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det eller

- det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns särskild anledning till adoptionen

Lagtexten är anpassad för adoptioner av barn och inte vuxna men då du har blivit uppfostrad av din styvfar och så länge ni har en personlig relation så borde tillstånd ges.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Om du har några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare