FrågaFAMILJERÄTTAdoption01/07/2013

Vuxenadoption

Hejsan! när jag var nyfödd tog socialen hand om mig och jag kom till en ny familj. Min biologiska pappa skrev på papper för adoption men min biologiska mamma vägrade detta så jag har bott med mina föräldrar som jag kom till när jag var liten i 21 år men alltså aldrig blivit adopterad. Nu vill jag att denna adoptionen ska blir på "riktigt" och undrar hur jag och mina föräldrar ska gå tillväga? tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Då du är vuxen krävs det inte längre ett samtycke av din biologiska mor för att åstadkomma en adoption. Förutsatt att du under lång tid inte haft någon kontakt med din biologiska mor och inte heller vill ha det bör hennes vilja inte kunna förhindra adoptionen. En vuxenadoption får ske om den är till fördel för barnet och det finns särskild anledning till den. Då du i ditt fall har bott hos dina föräldrar nästan hela ditt liv och uppfostrats av dem borde det inte vara något problem att visa på att särskild anledning till adoption föreligger. Dessutom kommer domstolen lägga stor vikt vid din inställning till adoptionen vilket därför inte heller bör bereda några svårigheter. Rent praktiskt får du och dina föräldrar vända er till tingsrätten med er adoptionsansökan. För att få mer information kan du besöka din närmaste tingsrätts-hemsida och söka på ”ansökan om adoption”. Hoppas svaret varit till hjälp och lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare