FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/10/2014

Vräkning p.g.a. odling av cannabis

Hej jag har en son som odlar cannabis. Vad jag undrar nu kan han bli vräkt för en liten planta i köksfönstret? Han har förstahandskontrakt i ett större bostadsbolag och sköter sig i övrigt. Han säger nej men jag är inte så övertygad om det.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Att odla cannabis utgör en brottslig gärning enligt narkotikastrafflagen 1 §, se https://lagen.nu/1968:64
Enligt jordabalken 12 kap. 42 § 9 p. är hyresrätten förverkad och hyresvärden har rätt att säga upp kontraktet om lägenheten helt eller till väsentlig del används för sådan näringsverksamhet eller liknande verksamhet som är brottslig eller där brottsligt förfarande ingår till en inte oväsentlig del, se https://lagen.nu/1970:994#K12P42S1
Exempel på brottslig verksamhet av antytt slag är otillåten spelverksamhet och illegal sprit- eller narkotikatillverkning med försäljningssyfte. Verksamheten behöver ej ha pågått någon längre tid för att förverkande skall inträda, men lägenheten ska under denna period "helt eller väsentligt" ha använts för denna verksamhet.

Det krävs inte en lagakraftvunnen brottmålsdom för att hyresvärden ska kunna åberopa denna vräkningsgrund. En hyresvärd som får reda på att cannabis har odlats i lägenheten och snabbt vill bryta hyresförhållandet kan lägga fram bevisning på egen bekostnad och föra talan om förverkande i ett civilrättsligt mål innan det straffrättsliga förfarandet avslutats. Om hyresgästen slutligen inte döms för det aktuella brottet kan dock hyresrätten inte anses vara förverkad.

Sammanfattningsvis: ja, din son kan bli vräkt om han döms för ett narkotikabrott som inte anses som ringa, och om det kan visas att han har haft ett - helt eller delvis - överlåtelsesyfte. Eftersom det "bara" är fråga om en planta så är dock min bedömning att lägenheten inte används "helt eller väsentligt" för detta syfte, men jag kan naturligtvis inte uttala mig om hur en domstol skulle bedöma detta fall.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare