Vräkning av hyresgäst

Hej.

Har en hyresgäst (Kallas hg i texten) som har sagt upp hyresavtalet. Det är påskrivet av hyresvärd (Jag) och hg. Problemet är nu att hg inte flyttar ut efter gällande tre månader. Vad kan jag göra för att få hg att flytta? Det går inte att nå hg på telefon. Hg öppnar inte när jag ringer på dörren. När man tittar i lgh är ingen flytt påbörjad.

Hg ligger efter med hyran men den har jag borgenär på så där får jag in hyran.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det du kan göra är först och främst att vända dig till Kronofogden för att få ett beslut på att hyresgästen ska flytta. När beslutet är fattat kan Kronfogden efter ansökan av dig som hyresvärd genomföra vräkning av hyresgästen. Det är bara Kronofogden som får vräka någon. Rent praktiskt är det då Kronofogden som tar hand om transport och magasinering av hyresgästens egendom, och kostnaderna betalas i första hand av den som blir vräkt.

Du kan läsa mer om vräkning och hur du går till väga för att ansöka på Kronofogdens hemsida som du hittar här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh

Anna BackmanRådgivare