FrågaPROCESSRÄTTVittna02/11/2014

Vittnesplikt

Hejsan Det är så att jag är vittne för ett försök till inbrott och jag har lämnat ut den information jag vet om händelsen till åklagare och polisen. Min fråga är hur stor chans har jag för att hamna som vittne i rättegången som jag helst vill slippa och har brottslingarna tillgång till mina person uppgifter?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline

I svensk rätt råder vittnesplikt för alla som inte är målsägande, närstående till den åtalade eller själv står åtalad för medverkan till det brott som förhöret avser (RB 36:1). Vittnesplikten innebär att om du blir kallad som vittne, måste du inställa dig till rättegången och besvara de frågor som ställs under förhöret. Det finns alltså ingen möjlighet för dig att undgå förhöret om du kallas, och om du blir kallad har du ingen rätt att tiga under förhöret.

Hur stor chansen är att du blir kallad som vittne är svårt att säga. Det är åklagaren som beslutar vilken bevisning som ska åberopas i rättegången. Vittnesbevisning tillmäts däremot ofta ett stark bevisvärde och en åklagare kommer säkerligen tillmäta ditt vittnesmål betydelsefull bevisverkan, i synnerhet om du är ensamt vittne till händelsen.

Beslutar åklagaren att kalla dig till vittnesförhör kommer dina uppgifter att bli kända för de åtalade och deras försvar. Det sagda har med offentlighet att göra samt försvarets rätt att kontakta dig för att förbereda sitt motförhör.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare