FrågaPROCESSRÄTTVittna27/08/2014

Vittnesplikt

Kan jag säga nej till att vittna i rättegång och räcker det med att jag har berättat vad jag vet via telefon?

Lawline svarar

(Fråga förkortad på grund av detaljerad bakgrundsinformation. Frågeställarens faktiska fråga är kvar.)

Hej och tack för din fråga!

I Sverige föreligger någonting som kallas för allmän vittnesplikt. Det här betyder att du har en skyldighet att vittna. Undantagna vittnesplikten är närstående till part, till exempel make eller syskon. Inte heller personer under femton år eller den som lider av psykisk störning om det påverkar vittnesmålet är vittnesskyldiga, se 36 kap. 3 och 4 §§ brottsbalken (https://lagen.nu/1942:740#K36P3S1).

Innan du vittnar kommer du att avlägga en vittnesed, vilket betyder att du måste tala sanning gällande frågorna som ställs till dig. Din uppgift som vittne är inte att peka ut någon som skyldig, du är där för att hjälpa domstolen att skapa sig en bild och kunna döma rätt i målet.

Om ett vittne inte dyker upp till rättegången kan vittnet till exempel bli skyldigt att betala vite eller bli hämtad av polis.

Svaret är alltså nej, du kan inte tacka nej till att vittna om du har blivit kallad som vittne. Så vida du inte omfattas av undantagsbestämmelsen i 3 och 4 §§ förstås. Det här är på grund av vittnesplikten.

På de flesta tingsrätter finns det vittnesstöd för vittnen som känner sig osäkra eller rädda. Kontakta tingsrätten där målet ska tas upp om du vill ha vittnesstöd.

Närmare bestämmelser kring vittnen återfinns i 36 kap. brottsbalken (https://lagen.nu/1942:740#K36P1S1).

Jag hoppas att svaret var till hjälp!

Sarah SaajakariRådgivare