FrågaPROCESSRÄTTVittna27/03/2014

Vittnesplikt

Hejsan!

En kompis till mig har anmält mig som huvudvittne i tvisten om vårdnaden gör sin son. Jag vill inte vittna och det visste hon. Den jag ska vittna emot är min sambos kusin. Och min sambo och Hans släkt umgås ganska mycket. Och detta tär på vårt förhållande och jag vill inte vittna då det kommer leda till separation med min egna sambo som jag har ett barn med och det andra på gång. Måste jag verkligen vittna?

Lawline svarar

Hej,
och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Sverige råder allmän vittnesplikt, vilket i princip innebär en absolut skyldighet att vittna inför domstol. Närstående undantas dock från denna vittnesplikt (1942:740), men relativt stränga krav ställs upp för att räknas som närstående varför du antagligen inte undantas från vittnesplikten.

Hoppas att det var till hjälp.

Lawline RådgivareRådgivare