Vittnesmål för närstående till målsägande

Hej! Det är så att jag är målsägande i ett fall av grov kvinnofridskränkning. Och det ska nu upp till tingsrätten. Min mamma och syster ska då vittna. Har jag som målsägande rätt att ha invändningar mot att dom ska vittna??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Grundprincipen är ju att vem som helst är skyldig att vittna om han eller hon kallas. Det finns vissa undantag från detta, främst om man är närstående (Framförallt t.ex. familjemedlem eller liknande) till part i målet enligt 36 kap. 3 § Rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740). Dels är dock detta frivilligt, och dels är inte målsäganden i sig en part i brottmålet. Om det är så att din mamma och syster av en eller annan anledning kan räknas som närstående till den som är åtalad för grov kvinnofridskränkning (exempelvis om det är en annan familjemedlem) kan de ha rätt att låta bli att vittna. Det finns dock ingen egentlig möjlighet för dig som målsägande att hindra dem från att vittna.

Det är dock möjligt att deras vittnesmål tillmäts något lägre bevisvärde eftersom det rör något väldigt "personligt". Det är ju

Lycka till, och hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare