FrågaPROCESSRÄTTVittna01/06/2015

Vittnesförhör med en person åtalad för medverkan

Hej!

Kan en medhjälpare till t.ex. stöld behöva vittna i samma rättegång som den huvudmisstänkte står åtalad för samma stöld?

Löser Ni och RB detta för mig juridiskt kluriga spörsmål?

Med de bästa hälsningar

/ hemmajuristen?

PS! Kontakt helst via mejl! DS!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

I enlighet med portalparagrafen i rättegångsbalken 36:1 får inte vittnesförhör under ed hållas med någon som har åtalats för medverkan till den gärning förhöret gäller eller för någon annan gärning som har omedelbart samband med den gärningen (denna reglering kommer att utökas efter juli 2015).

Utöver denna reglering får ett vittne även, i enlighet med rättegångsbalken 36:6, vägra att yttra sig om en omständighet som skulle röja att vittnet eller någon närstående vittnet, har förövat en brottslig eller vanärande handling.

Det finns även andra undantagsregler gällande vittnen, ifall du undrar något ytterligare är det bara att du återkommer!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare