Vittnesattester

Hej, Jag har nyligen blivit kallad på rättegång (Stockholm Tingsrätt) som vittne. Jag har skrivit ner vad jag såg hända på ett papper hemma, gjorde det så fort incidenten ägt rum för att inte glömma detaljer, och jag har dessutom varit på förhör hos polisen så de vet ju vad jag har sagt. Jag vet att man måste om man blir kallad, men räcker det inte med att jag bara hänvisar till vad jag redan sagt hos polisen - eller kan jag inte bara ge in det jag skrivit ner själv till domstolen? Annars kan jag väl bara läsa upp det rakt av under vittnesförhöret? Skulle uppskatta all vägledning jag får! Med vänlig hälsning, Dere Demdat

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt Rättegångsbalken 35:14 gäller huvudregeln om att s.k. vittnesattester inte får åberopas som bevis i rättegången.

Som framgår av 35:14 är regeln konstruerad som en förbudsregel med undantag. Det finns 4 undantag från förbudet mot vittnesattester, som din fråga gäller.

1.  35:14 st. 1 p. 1 – om det är särskilt föreskrivet (denna punkt avser bl.a. sakkunnigbevisning). Förbudsregeln hindrar alltså inte att en part lägger fram ett skriftligt sakkunnigutlåtande men detta får då ske enligt reglerna i 40 kap RB. Ett annat exempel på undantag under denna punkt utgör den situationen att rätten ur handlingarna lägger fram vad målsäganden eller den tilltalade sagt tidigare. Enligt 46:6 st. 3 ska rätten i den mån det behövs göra detta om huvudförhandling hålls trots att målsäganden eller den tilltalade inte är närvarande.

2.  Om förhör med den som lämnat berättelsen inte kan hållas vid eller utom huvudförhandling eller i övrigt inför rätten. Vittnet kan ha avlidit eller drabbats av sjukdom, eller så har man kanske inte lyckats få ett vittne eller en målsägande att inställa sig. Ett ytterligare exempel är förhör med barn som har utsatts för brott.

3.  Om det finns särskilda skäl med hänsyn till de konstanter eller olägenheter som ett förhör vid eller utom huvudförhandling kan antas medföra, vad som kan antas vid eller utom huvudförhandling kan antas medföra, vad som kan antas stå att vinna med ett sådant förhör, berättelsens betydelse och övriga omständigheter.

4.  I tvistemål om parterna godtar det och det är inte uppenbart olämpligt.

Mitt råd till dig är att inställa dig, eftersom du har blivit kallad. Att vittna är en medborgerlig skyldighet. Det hindrar inte att du har med dig dina minnesanteckningar. Du får dock inte läsa upp direkt från pappret. En rättegång präglas av muntlighetsprincipen. Lycka till! Och om du känner dig nervös och behöver någon att prata med eller få information så finns det en vittnesstödsverksamhet på Stockholms tingsrätt.

Vänligen,

Rådgivare