FrågaAVTALSRÄTTFormkrav15/11/2016

Vittne vid namnteckning på fullmakt för en bodelning

Hej. Kan en äkta hälft eller sambo bevittna partners namnteckning på en fullmakt för en bodelning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Vad som gäller för vittne vid undertecknande av fullmakt regleras i lag (1946:805) med särskilda bestämmelser angående vittne vid vissa rättshandlingar, som du kan hitta här.
De personer som inte är tillåtna vittnen enligt lagen är: den som mot vilken rättshandlingen ska företas, den som är under 15 år eller den som lider av en psykisk störning och därför saknar insikt om rättshandlingens betydelse. Äkta hälft eller sambo är tillåtet om de inte träffas av något av de andra undantagen i lagen, men är alltså inte särskilt undantagna, som till exempel är fallet vad gäller vittnen vid testamente. Om testamentvittne är särskilt stadgat.

Hoppas detta var dig behjälpligt!

Sofia NygrenRådgivare