Vistelse i Sverige då man ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning

Hej! Jag undrar om det i praktiken går att söka uppehållstillstånd för sambo när man befinner sig i Sverige (utan att omfattas av undantagskraven), hur kan myndigheterna kontrollera att man befann sig utanför Sverige vid ansökandet? Jag har hört om folk som stannat i Sverige under hela väntetiden och hämtat ut UT-kortet utan att någon lyft på ett ögonbryn.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt huvudregeln ska uppehållstillstånd ha ansökts om och beviljats innan inresan i Sverige. Ansökan om uppehållstillstånd pga. anknytning kan göras via internet, efter att ansökan skickats in ska dock både anknytningspersonen i Sverige och personen som ansöker om uppehållstillstånd intervjuas. Anknytningspersonen intervjuas på Migrationsverket i Sverige, och den som ansöker om uppehållstillstånd på ambassaden i hemlandet, sökanden måste alltså åka till hemlandet vid någon tidpunkt under ansökningsförfarandet. En ansökan om ett nytt visum kommer sedan att avslås på grund av att sökanden har ett pågående ärende och därmed avsikt att stanna i Sverige. Behöver sökanden däremot inget visum för att resa in, t.ex för att det fortfarande finns ett giltigt uppehållstillstånd på någon annan grund är det ju möjligt att det fungerar att åka tillbaka innan ansökan har gått igenom.

Man kan också beviljas att ansöka från Sverige om synnerliga skäl föreligger eller om det är förenligt med barnets bästa, t.ex. om sökanden och anknytningspersonen har eller väntar barn tillsammans. Också sökanden från EU som inte kvalificerar för uppehållsrätt och har ansökt om uppehållstillstånd på grund av anknytning har rätt att vistas i Sverige under Migrationsverkets handläggning.

Sofia LinderRådgivare