FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/02/2018

Vistas på annan ort än man är skriven på

Jag undrar om det finns en lag som säger att jag måste vistas på samma ort som jag är skriven på? Eller får jag tex.vistas under längre tid hos min kusin o flickvän som bor på en annan ort än den som jag är folkbokförd på?enl.försäkringskassan så måste jag vara bosatt på den ort som jag är folkbokförd på!

Men kan ju inte tänka mig att jag inte får vistas o jobba på en annan ort än den jag är folkbokförd på..måste få klarhet i detta..får inga boendekostnader av försäkringskassan.

Tacksam för svar.

Mvh Jan

Lawline svarar

Hej Jan!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av folkbokföringslagen – FOL.

Man måste inte vistas på samma ort som man är skriven, men däremot vara skriven på den ort och fastighet där man är bosatt (6 § FOL). Frågan är inte om du får röra dig fritt i landet – för det får du! – utan om du är folkbokförd på rätt adress.

Man anses bosatt på den ort och fastighet där man regelmässigt har sin dygnsvila, alltså där man "sover om natten". Ditt arbete inverkar alltså inte på denna bedömning. För att du enligt lagens mening ska anses sova på en viss adress regelmässigt, krävs att du sover där "minst en gång i veckan eller i samma omfattning men med en annan förläggning i tiden", alltså minst 52 nätter per år (7 § FOL).

Jag uppfattar det som att du sover åtminstone så ofta på den adress där du är folkbokförd, och att du därför ska anses bosatt där. Om du också sover så ofta hos din flickvän eller kusin, anses du bosatt även på denna ort och fastighet. I så fall ska du vara skriven på den ort och fastighet där du "med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist." Jag har svårt att se att du ska anses skriven på fel adress, men om du till exempel sover 300 nätter per år hos din flickvän på Ort 1 och 65 nätter per år på Ort 2 kan så vara fallet. I så fall behöver du ändra din folkbokförda adress.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare