Visstidsanställning upphör vid anställningstidens utgång

Hej! Har en fråga angående om jag måste förnya min visstidsanställning.

I anställningsavtalet står det så här, behovsanställning viss tid och denna går ut 30:e april. står så här om uppsägningstiden: för anställningstiden gäller en ömsesidig uppsägning av en månad

måste jag förnya min anställning eller kan jag välja att sluta jobba efter det datumet anställningen går ut? Eller måste jag säga till en om uppsägning en månad innan även fast anställningen går ut innan en månad har gått?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En visstidsanställning är en s.k. tidsbegränsad anställning. Sådana upphör enligt 4§ LAS utan föregående uppsägning vid anställningstidens utgång, om inte annat avtalats. Detta är alltså huvudregeln men undantag genom avtal är möjligt. Som jag tolkar bestämmelsen i ditt anställningsavtal ger denna en rätt att i förtid säga upp avtalet med en föregående uppsägningstid om en månad. Sådana avtalsbestämmelser är vanligt förekommande eftersom arbetsgivarens möjligheter att säga upp en visstidsanställning i förtid annars är starkt begränsade. En sådan bestämmelse ändrar inte det faktum att anställningen upphör vid anställningstidens utgång och det krävs alltså inte någon uppsägning eller liknande åtgärd från din sida för att anställningen ska upphöra.

Du bör dock göra klart för din arbetsgivare att du inte har för avsikt att fortsätta arbeta efter att din anställningstid löpt ut så att eventuella missförstånd undviks.

LAS hittar du här.

Hoppas att detta var svar på din fråga.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare