FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/01/2014

Visstidsanställning och 25 a § LAS

Hej! Min dotter har varit visstidsanställd som säljare sedan januari 2012. Hon är den som jobbat längst i butiken idag, är kvalificerad och har erfarenhet, hon är också en god säljare. Min dotter har vid flera tillfällen uttryckt sin önskan att gå upp i tid men ändå har arbetsgivaren förbisett detta och gjort nyanställningar utan att tillfråga min dotter. Min fråga är om §25a i lagen om anställningsskydd inte borde gälla här?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

25 a § LAS (se här https://lagen.nu/1982:80) ger en företrädesrätt för en deltidsarbetare att gå upp i arbetstid. Denna rätt uppstår när man inom företaget gör nyrekryteringar. Bestämmelsen är dispositiv, vilket betyder att det inte är en tvingande regel för arbetsgivaren utan det är möjligt att komma överens om annat. Det krävs då att man anmäler sitt önskemål att gå upp i arbetstid till sin arbetsgivare. Arbetstagaren ska också ha de kvalifikationer som den nya tjänsten kräver. Frågan är dock om en visstidsanställd kan ses som en deltidsanställd. Av förarbeten och praxis följer att en visstidsanställd och en deltidsanställd är jämställda. 25 a § LAS borde alltså kunna tillämpas i det här fallet, men rättområdet är inte helt klart.

Med vänlig hälsning,

Evelina KassbergRådgivare